פיקטי, סאאז וזוקמן מבקרים בישראל

לפני חצי שנה בערך התפרסם ספרו של תומאס פיקטי "קפיטל במאה ה - 21", ועשה הרבה רעש. תומאס פיקטי הוא כלכלן צרפתי שאסף במשך שנים נתונים על הכנסה ועושר שנמסרים לממשלות במסגרת דיווחי מס. הוא ניסה לחשב כמה עושר מרוכז אצל המאיון העליון, האלפיון העליון וכו'.

לא קראתי את הספר (כמו 98% ממי שקנו את רב המכר, כפי הנראה), אבל תמציתו היא שבשנים האחרונות יש ריכוז עצום של עושר בידי שכבה דקה של עשירים וגידול באי השויון הכלכלי בעולם.

עמנואל סאאז וגבריאל זוקמן, שני כלכלנים מברקלי פרסמו לאחר צאת הספר נתונים מעודכנים שמראים את הגרף המדהים הבא:

Source: http://houseofdebt.org/2014/03/29/measuring-wealth-inequality.html

הגרף מראה את החלק מכלל העושר (כלומר מכל הנכסים) שנמצא בידי האחוזון העליון בארה"ב. הקו המעניין הוא הקו האדום. הקו הזה מראה את העושר שנמצא בידי ה - 0.01% העליונים, או בעברית, המאיון העליון של המאיון העליון בארה"ב. ב - 2012 אותם 16,000 אנשים החזיקו במעל 10% מכל העושר בארה"ב. הכל כולל הכל - נדל"ן, מניות, כסף מזומן, זהב, מכוניות. מה שתרצו.

אתם בטח חושבים לעצמכם - טוב, זו ארה"ב, מדינה עם מיסים נמוכים, קפיטליזם דוהר, ובאופן כללי, לא מנסים לצמצם בארה"ב את אי השוויון.

אני אתכם. אותי עניינו הנתונים על ישראל, אבל אם תקראו בעיון את הראיון בדה-מרקר עם פיקטי, תראו שהוא מציין שהוא פנה לרשויות בישראל מספר פעמים לקבל נתונים על עושר האוכלוסיה, אך הן סירבו למסור אותו או טענו שאין אותו בידיהם.

יש משהו בטענה הזו. מס הכנסה בישראל מקבל בעיקר נתונים על הכנסה, לא על נכסים. מכיוון שבישראל אין מס ירושה ומס מתנות, גם אין ממש חובה לדווח על נכסים חוץ מבמקרים מסוימים, ובאופן כללי קשה לאסוף את הנתונים.

לשם סיבור האוזן, אם מסתכלים על התפלגות ההכנסות בישראל ולא על התפלגות הנכסים (כלומר משכורות, דיבידנדים ורווחי הון, וכו', ולא שווי נדל"ן לדוגמא), אזי המאיון העליון הכניס בשנים 2011 רק 12.7% מכלל ההכנסה בישראל. ((מקור: דוח מנהל הכנסות המדינה ))

אני אומר "רק", כי בכל זאת, מדובר בכל המאיון העליון, שהם בערך 33,000 איש, ובנוסף להרבה ישראלים יש נכסים בדמות הדירה בה הם גרים, חסכון לפנסיה וכו'. כלומר, נראה על פניו שפי שניים אנשים מבארה"ב (ופי מאה מחלקם באוכלוסיה) מחזיקים בערך באותו חלק של הנכסים באוכלוסיה. כל זה תלוי בהנחה שהתפלגות ההכנסות מייצגת את התפלגות הנכסים. משמע - ישראל הרבה יותר שוויונית. העשירים מאוד עשירים, אבל יש הרבה כאלה ולא מתי מעט.

למזלנו, ישראל מדינה קטנה. קטנה מאוד. יש בה רק כ - 8.2 מיליון תושבים, מתוכם כ - 3.3 מיליון משלמי מס.  אז 0.01% מהאוכלוסיה הם בערך בין 350 ל - 850 איש.

בכל שנה אתר דה-מרקר מפרסם את רשימת "500 עשירי ישראל". הרשימה כוללת אנשים בודדים ומשפחות, אבל ניתן בקלות להעריך שהם מהווים בין 0.01% ל - 0.02% מהאוכלוסיה הרלוונטית.

אנחנו מדברים על כמה מאות אנשים סה"כ. לא על עשרות אלפים. את סה"כ הנכסים שלהם לאורך השנים תיעד דה-מרקר בגרף הבא:

מקור: http://www.themarker.com/magazine/1.2338208

בשנת 2012 למשל, היו בידי 500 העשירים של ישראל 84 מיליארד דולר של נכסים.

אני לא יודע כמה דה-מרקר מדויק, אבל אלו הנתונים הכי טובים שמצאתי. מצד שני, הם יכולים לתת לנו הערכה טובה יחסית לתשובה לשאלה - כמה אחוז מכלל הנכסים בישראל שייכים סה"כ ל - 500 משפחות המהווים כ - 0.01% מהאוכלוסיה.

אני אתן לכם לנחש - האם 1%? אולי 5%?

התשובה די מפתיעה.

כדי למצוא אותה צריך לדעת מה השווי הנקי של הנכסים שיש בידי כלל משקי הבית בישראל. כמו שאמרנו, אין לנו נתונים ממס הכנסה, אבל יש לנו נתונים מהמאזן הלאומי המאוחד שמפרסם הלמ"ס כל שנה. המאזן הזה מפרט את כל הנכסים וההתחייבויות של הסקטורים השונים במשק (הציבור, חברות, ממשלה וכו').

אספתי את הנתונים האלה ((מקורות: למס 1, למס 2, למס 3, למס 4)), והכנתי את הגרף הבא:

התוצאות די הפתיעו אותי. בשנת 2012, עבורה יש לנו את המספרים הכי עדכניים, כ - 12% מכלל העושר בישראל הוחזק סה"כ ע"י 500 אנשים.

כפי הנראה, האחוז הזה עלה מאוד בשנתיים האחרונות, אבל צריך לחכות לנתונים של המאזן הלאומי כדי לוודא.

אין לי איזו מסקנה מיוחדת לפוסט הזה לאור הנתונים, פרט לעובדה שייתכן וישראל דומה יותר לעולם מכפי שחושבים.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *